Popiah Ujong Pasir, Melaka


Sebut pasal popiah, mesti semua orang yang meminatinya akan rasa terliur. Penulis yang selama ini berasal dari Melaka tidak pernah mendengar mengenai Popiah Ujong Pasir. Sewaktu pulang ke kampung pada cuti kelmarin, penulis sibuk bertanyakan kawan-kawan mengenai kedai popiah yang dikatakan sedap itu. Akhirnya dengan bantuan beberapa orang kawan, penulis berjaya menemukan kedai tersebut.

Letaknya di sebelah Hotel Arenaa De Luxe yang baru dilancarkan di Ujong Pasir. Lebih senang lagi jikalau ingin mencari, jika anda dari Padang Temu atau turun dari Bukit Senjuang (St. John Fort), kedainya terletak di sebelah kiri anda sebelum anda bertemu bangunan penjara Banda Hilir. Kedai ini menjual kuih-muih kampung untuk hidangan minum petang anda. Apa yang menarik, terdapat tiga hidangan popiah utama iaitu Popiah Ayam, Daging dan Udang. Bagi yang alergi dengan Udang, boleh lah merasa popiah Ayam dan Daging sahaja. Popiah hanya akan disediakan apabila dipesan. Anda boleh makan di situ sambil menikmati teh tarik atau membungkusnya pulang untuk dimakan bersama keluarga. Secara keseluruhannya, rasa popiah di sini adalah lain dari yang lain dan ianya sangat murah dan berpatutan. Setiap popiah dijual dengan harga RM1 sekeping.

Jikalau anda mengunjungi Bandaraya Melaka, jangan lupa masukkan destinasi ini dalam senarai destinasi wajib anda. Selamat mencuba.

@mkstreet.com

jom lihat photo2 kelong popular di melaka ini.. bagi yg minat mancing boleh singgah kat port baek ini..

No comments:

Post a Comment